eva-horvath.blogspot.com

Powered By Blogger

2011. augusztus 13., szombat

A "kell és muszáj" szavak használata

Akik elfogják olvasni ezt a bejegyzést, azt gondolják a cím alapján, hogy valamilyen nyelvtani magyarázatot fognak kapni, Tévedés! Ez is egy pszichológia bejegyzés lesz,

A minap egyik internetes oldalon, vagy talán egy újságcikkben figyeltem fel arra, hogy cikk szerzője,hányszor használta a kell és muszáj szavakat. Vegyünk néhány példát.
"Iskolába kell járnom" "Változtatnom kell az életemen" Le kell vizsgáznom" Tanulnom kell" satöbbi. Nézzük mit mond a pszichológia, ha ezen szavakat gyakran használja az ember. A "kell"-ből lesz a muszáj. A "muszáj" görcsössé teszi az embert, és a görcsös ember nem tud megfelelő döntéseket hozni, Ezen szavak használata azt is jelenti, hogy nincs választási lehetőségem. Kell és kész, Hol van a szabadság?

A szabadság megléte azt jelenti, hogy van választási lehetőségem, és tudok mérlegelni, dönteni, Ehhez legalább két járható útra van szükség. Könnyebb és a nehezebb út meglétére. Ezt mindig maga dönti el az ember, hogy melyiket választja.

Sokáig én sem figyeltem fel arra, hogy a fenti szavakat hányszor használtam a mondanivalómban. Csak azt tűnt fel, hogy, amit nagyon akartam (kell) nem sikerült, kicsúsztak a dolgok a kezem közül.

Mivel már régóta csiszolgatom magam és fejlesztem az önismeretemet, így felfigyeltem, hogy ezen szavak mit is takarnak a pszichológiában. Hosszú évek alatt úgy álltam a dolgokhoz, hogy " kell" csinálni bármit. "Le kell tennem a nyelvvizsgát". Így vélekedtem.Igen, ám, de sorozatok kudarcát éltem át, amikor nem sikerült. Következett a "muszáj" és a görcsölés, a görcsöléstől pedig a kudarc. És ez így ment hosszú időn keresztül.

Egy év óta ezen szavakat töröltem a szótáramból. És láss csodát! Sokkal jobban mennek a dolgaim az életem minden területén. Lehetőségeim vannak, és én dönthetek, hogy a hosszabb utat választom e, vagy a rövidebbet, amely fájdalommal jár ugyan, de hosszabb távon kifizetődőbb.

A szabadság megléte a választás lehetősége. Tehát a"kell" helyett használjuk a "lehetőségem" van kifejezést, és máris más értelmet kap az életünk. Vagyis, a kell és muszáj használata görcsös emberre váll, aki nem is tud változtatni az életén, csak akkor, ha elfelejti ezen szavakat.

Nincsenek megjegyzések: