eva-horvath.blogspot.com

Powered By Blogger

2014. augusztus 18., hétfő

Iskolakezdés szorongással

Már csak néhány hét választja el a gyerekeket az iskola kezdéstől. Minden iskola év mindig bonyodalmakkal indul, mind a gyerek, mind a szülő részéről. Nagyon sok szülő, gyerek már szorongással gondol a kezdődő tanévre. Főleg a gyerek, mert mint közismert sok gyerek "utálja" az iskolát.

Ha belegondolunk abba, hogy vajon mi válthassa ki, azt, hogy létre jön a gyerekben az iskolától való szorongás, akkor azt látjuk, hogy mind a szülő, mind a pedagógus hibás ennek kialakulásáért. Most nem szeretnék belemenni, hogy a pedagógusok milyen módszerrel tudják, "megutáltatni" az iskolát a gyerekkel, de saját tapasztalataim, és megéléseim sokat tudnék erről mesélni.

Sokszor megfigyelhető a szülők részéről az a viselkedés, hogy az iskola kezdés előtt úgy jó két héttel már azzal fárasztják a vakációzó gyereküket, hogy tanulni, ismételni kell. Mert a gyerek elfelejti, amit az előző tanévben tanult. Persze a legtöbb gyerek ezt nem akarja. Én pedig ezzel teljesen egyet is értek. Miért kell tanulnia? A nyár a tanulás, kikapcsolódás időszaka. Hogy elfelejti a tanult anyagot? Ez teljes egészében így nem igaz. Ami fontos tananyag az agy úgy is megőrzi, ami pedig felesleges azt pedig kitörli magának. Azt már tudományosan is igazolták, hogy az iskola befejezése után négy-öt év múlva a megtanult anyag 80-85%-át elfelejti az ember.

Hogy kinek kell nyáron tanulni? Véleményem szerint senkinek, Még annak sem, akinek pótvizsgáznia kell mennie. És miért látom így a tényeket a józan paraszti eszemmel. Mert buta gyerek nincs. Csak az iskola rendszerünk támaszt olyan követelményeket, aminek a gyerekek többsége nem tud megfelelni.
Emlékszem, amikor gyerek voltam, akkor is voltak olyan szülők. akik a gyerekeiket a nyári szünidőben gyakoroltatták. Mondanom sem kell, hogy gyerek okosabb, és rögtön áttudja vágni a szülő agyát.

Volt egy barátnőm. Őt a szülei egész nyáron át azzal kínozták, hogy a matekot kellett neki gyakorolnia. Apja kijelölte neki a feladatokat. És azt mondta, hogy majd ő leellenőrizi, hogy helyes e a megoldás. Hozzáteszem az apa "analfabéta" volt a matekhoz. A lány fineszesebb volt. Átvágta az apját. Olyan matek egyenleteket oldott meg, amelyet az előző tanévben iskolában már megoldott. Persze az apa nem tudta ez. ezt.
Én tudtam, hogy mi az igazság, de soha nem árultam volna el. Én gyerekként dermedten álltam a helyzet előtt. Nekem sosem kellett gyakorolnom a nyári szünetben semmiféle tananyagot, annak ellenére, hogy nem voltam eminens tanuló.

Az esetet elmeséltem az anyámnak, aki döbbenten hallgatta, és elítélte az apa tanuláshoz való hozzáállását. Nekem a nyár a vakációról, a szabadságról, csatangolásokról szólt. Az iskola kezdés azzal kezdődött, hogy két nappal a tanévnyitó előtt elővettem a táskámat, kitakarítottam, és elraktam a régi könyveket, füzeteket.
Sajnos ma ott tartunk, hogy két-három nap után felmérő dolgozatot íratnak a gyerekekkel. Hülyeségnek tartom. Pár nap kell, amíg újra vissza zökkennek az iskolai életbe. Még a felnőtt embernek is szüksége van arra, hogy szabadság után vissza álljon a megszokott rítusba. Nem még a gyerekeknek.

Mit javasolok a szülőknek? Semmi tanulás, semmi ismétlés. Kihasználni még a szünidő minden egyes pillanatát. Nem fog a gyerek felejteni semmit sem, hanem újult erővel fog visszatérni az iskolába, és örömmel fog találkozni rég látott osztálytársaival.


Kép: www.kapcsolat.hu