eva-horvath.blogspot.com

Powered By Blogger

2013. május 30., csütörtök

"Hatalmat adok a kezedbe....."

Már valószínűleg írtam róla, hogy mennyire szeretem a keleti filozófiákat, közmondásokat. Rengeteg igazságtartalmuk van. Bár a magyar szólás-mondások is  megfogadható tanácsokkal szolgálnak bizonyos szituációkra, élethelyzetekre. De mostani bejegyzésemnek nem ez lesz a témája.

Valamikor, talán pár évvel ezelőtt olvastam egy kínai közmondást, amely így hangzott: "Hatalmat adok a kezedbe, és megmondom milyen ember is vagy valójában." Nagyon sok igazság tartalma van ennek a szólás-mondásnak. Miről is van tulajdonképpen szó? Hatalomvágyról, és arról, hogy a hatalom megszerzése hogyan tudja megváltoztatni az emberek személyiségét. Az uralkodni vágyás,hatalomvágy megléte megléte minden emberben jelen van. Csak rajtunk múlik, hogy hogyan, miképpen tudjuk a hatalmi vágyunkat "kordában" tartani. A hatalom vágy leginkább a férfiakban van jelen, mert hosszú évszázadokon át ők töltöttek be hatalmi pozíciókat. Majd a a nőknél is megjelent a hatalom vágy, uralkodni vágyás ténye. Ők is meg akarták mutatni, hogy képesek arra, amire hosszú évszázadokon át csak a férfiaknak adatott meg. A női egyenjogúság kiharcolásával megjelent náluk is egyre jobban a hatalomvágy elérése, mint a siker kulcsához vezető út egyik formája.

Popper Pétertől olvastam egy írást, amelyben azt firtatta, hogy mitől lesz sikeres egy férfi. Ő öt szempont szerint rangsorolta ezeket.
Először is minden férfi hatalomra vágyik, Iránytó, elnök, miniszter, magas rangú egyén szeretne lenni.
Ha ezt nem sikerül neki megteremtenie, akkor karriert szeretne csinálni. Minél jobban befutni egy-egy hivatásban, életpályában.
Majd ha ezt sem tudja megvalósítania, akkor sok pénzt akar keresni. Hogy magának, családjának, környezetének megmutassa, hogy pénzszerzéssel minden elérhető, amire vágyik.
És mi van akkor, ha ezt sem sikerült neki? Itt már lassan jönnek a gondok. Az ilyen emberből lesz a család ezermestere, aki mindent a világon megtud csinálni, illetve javítani. Csodálatra méltó dolgokat tud megalkotni, Tud készíteni például hét nyelven beszélő madáretetőt. stb. Ilyen férfiakból van szerintem a legtöbb.
És itt jön a legrosszabb verzió. Amikor már az egyik kitételnek sem felel meg a férfi. Akkor jön az alkoholizmus, és a lúzerkedés. . Sajnos az ilyen fajta emberekből is nagyon sok van.

De lássunk egy egyszerűbb példát is! Mi van akkor, ha valaki egy kicsit is "feljebb" kerül a ranglétrán a többi munkatársaival szemben. Akkor rögtön elkezdődik a hatalmi harc majd "én megmutatom" , hogy mi is vagyok valójában. Az egó pedig egyre jobban elkezd gondozni az ilyen ember agyában. A hatalmi harc nem más, mint az egó játéka. Mert az egó mindig többet és többet szeretne. Én azt tapasztalom, hogy a hatalomra vágyó emberekben nagyon nagy a megfelelni vágyás, maguk és környeztük számára. Óriási energiákat fektetnek ebbe bele. Időt, energiát vesztegetnek el az ilyen hatalmi játszmákra.

A hatalmi játszmák sokaságát, és kifogyhatatlan eszköztárát már a saját bőrömön is megtapasztaltam nem egyszer, nem kétszer. Uralkodni a másik, felett, hogy "ÉN "vagyok a legokosabb. legszebb. legjobb és" ÉN" bármit megtehetek a másikkal szemben. Az ÉN kifejezést nem véletlenül írtam nagy betűvel. Mert az ÉN használata mindig az uralkodni vágyásra, hatalmi vágyra hívja fel az ember figyelmét.

"Hatalmat adok a kezedbe, és megmondom milyen ember is vagy valójában."- mondja a kínai közmondás. És ez így is van. Mert, amikor egy ember hatalmi pozícióba kerül, akkor lehet igazán megismerni a személyiségét.


Nincsenek megjegyzések: