eva-horvath.blogspot.com

Powered By Blogger

2011. január 24., hétfő

Hogyan növelhető az önbizalom?

Már a korábbi bejegyzéseimben írtam, arról.hogy évek óta érdeklődöm a pszichológia iránt és csiszolom is magamat,nap mint nap. Új fogalmak jelentek meg a szótáramban,mint az önbizalom. önismeret, emberismeret stb. Úgy 20-3o évvel, ezelőtt még nem is gondoltam, hogy önbizalmat építek magamnak, csak tettem a dolgomat,úgy, ahogy a belső megérzésem diktálta.Erre a megállapításra, akkor jöttem rá. amikor komolyabban kezdtem el foglalkozni a pszichológiával.

A történetem elmeséléséhez menjünk vissza 20-3o évet. Azokban az időkben egy kereskedelmi cégnél dolgoztam,mint"árú összeállító".Nem nagyon szerettem ezt a munkát, és teljesen mást területen akartam magamat kipróbálni., A tervemet elmesélve, a kolléganőim.úgy mond"hülyének" néztek. Abban az időben elképzelhetetlen volt, hogy valaki tanuljon vagy megvalósítsa önmagát. Azt ilyen gondolkodású ember abban az időben "fehér hollónak" számított.

Régóta volt egy dédelgetett álmom, hogy idegenvezető szeretnék lenni, Mindig arról álmodtam, hogy egyszer Eger belvárosában fogom a látogatókat kalauzolni.És láss csodát!Egy
szép napon felhívott, egy ismerősöm, hogy idegenvezetői tanfolyam indul a városban.,Két napom volt arra, hogy döntsek. - Jelentkezem vagy nem? Jelentkeztem és fel is vettek, Könnyen vettem az akadályokat és élveztem, a tanfolyam minden percét. arra nem is gondolva, hogy épp, akkor ott az önbizalmamat növeltem. A tanfolyam elvégzése után egy művelődési intézménynél helyezkedtem el. most is dolgozom. Minél több emberrel kerültem kapcsolatba, annál jobban nőtt az önbizalmam,mer könnyedén tudtam kapcsolatokat létesíteni, illetve emberekkel kommunikálni.

Pár évvel később elkezdtem nyelveket tanul,a melyhez a nagy többség úgy, állt hozzá,hogy úgy sem fog sikerülni,Nem tudod megtanulni,nem tudod letenni a vizsgát. - Mondták sokan.Igaz, hogy hosszú évek kitartó munkája, meghozta a sikert, Levizsgáztam. Igaz sok kudarc élmény is ért időközben. de ez csak,arra világított rá, hogy ne adjam fel az álmomat.

A pszichológusok, azt mondják. hogy önbizalmat,úgy lehet növelni, hogy mindig olyan dolgokba vágjunk bele, amitől nagyon félünk, és 5% az esélyünk arra, hogy sikerüljön,amit akarunk,Vagyis,ha elakarunk érni valamit,akkor egyre több és több energiát kell befektetnünk,ezáltal az kisugárzásunk,annyival nő,amennyi energiát a dologba befektettünk.

De nézzük erre egy példát, hogy mire is gondolok! Mondjuk, hogy felmerül az emberben az a kérdés, hogy megtanul egy nyelvet. Az mondja, hogy nincs nyelvérzéke, tehát 5 % az esélye, arra hogy megtanulja a nyelvet és levizsgázzon. Ahhoz, hogy elérjünk valamit 85%-k kell. Csak a istenek 100%-osak. Ahhoz, hogy elérjen a kitűzött célomat 80/-ot kell teljesítenem. Vagyis 80 egységnyi befektetés szükséges, ahhoz, hogy megvalósítsam a kitűzött célomat. Ezáltal szerzek 80 egységnyi kisugárzást.

És nézzük, hogy mi van, akkor ha tutira megy az ember! Adott esetben az illetőnek jó nyelvérzéke van, és tutira megy. Tehát indul 75 százalékról, úgy hogy tudja, hogy 85 százalék kell a sikerhez. Tehát 10 egységnyi energiát fektet be, és 10 egység kisugárzást szerez. Tutira ment. Összejött. De a 10 egység munka nagyon kevés energiát jelent. Előbb-utóbb pedig ebből rutinszerű élet lesz. Kétségtelen a siker, virítok is: hurrá,sikerült! Az első példában két lehetséges út van: az egyik, hogy összejön, a másik, hogy nem jön össze. Az ilyen megméretéseknek két oldala van. Lesz 80 egységnyi kisugárzásom, mert ennyi energiát fektettem bele a dologba. A másik verzió: Beletettem, mind a 80-at, de nem jött össze, pedig én mindent megtettem., amit tudtam. Nem sikerült, de nem baj, mert emberből vagyok, nem istenből.

Az utóbbi példa azt sugallja, hogy a zsebemben ott van a 80 egységnyi energia, de nem fektetek bele csak mondjuk 20-at. Mert lusta, hanyag, nagyképű, önző, türelmetlen ,kivagyi vagyok és sorolhatnám tovább, hogy ilyen szintű megmérettetésbe az illető mindent beletegyen.

Én ezeket dolgokat még 30 évvel ezelőtt nem ismertem, de ahogy fentebb írtam, tettem a dolgomat, arra nem is gondolva, hogy így építem az önbizalmamat. Számomra ilyen eset volt az, amikor több, mint 30 évvel ezelőtt megtanultam autót vezetni. (és kevés embernek volt akkortájt autója, na és jogosítványa.)

Tehát! Tessék gyorsan, olyan dolgokba bele vágni, amit szeretnének elérni, mert ezzel csak nő az önbizalom. És ha nem sikerül? Nem baj emberből vagyunk, és nem vagyunk tökéletesek.

Nincsenek megjegyzések: