eva-horvath.blogspot.com

Powered By Blogger

2012. május 11., péntek

Hurrá, újra osztálykirándulás!



Végre viharos gyorsasággal érkezett meg a tavasz, vagy mondhatjuk úgy is, hogy a kora nyár. Május eljötte számomra a munkát jelenti, és pedig az osztálykirándulások lebonyolítását. Ez már így megy több, mint húsz éve. Ahogyan már korábban írtam róla, én idegenvezetéssel foglalkozom. Amikor elérkezik az osztálykirándulások időszaka az a gyerekek számára öröm, kikapcsolódás. Annak az embernek pedig, aki ezt a munkát végzi bizony nagyon is megterhelő, annak ellenére, hogy (akár) szereti is a munkáját. Ez az egész idegenvezetői munka inkább szól a pszichológiáról, mint maga a történeti, művészeti értékek bemutatásáról.

Ez a munka nagyon komoly emberismeretet kíván meg az adott egyéntől. Türelem, hitelesség, következetesség, figyelem felkeltés, és hasonló tulajdonságok meglétét kívánja meg. Nagyon jól tudjuk, hogy minden ember más és más, úgy a pedagógusok, mint a gyerekek. Főleg így a tanév vége felé közeledve egy csak nő a feszültség úgy a gyerekekben, mint a tanárok nagy többségében. Ezt a problémát pedig kezelni kell, de nem lekezelő módon, hanem értelmes magyarázattal és pozitív kisugárzással. Korábban én is türelmetlenebb voltam a gyerekkel ilyentájt, és az vettem észre, hogy a gyerekek úgy mond "tettek a fejemre" vagyis nem figyeltek, és nem néztek fel rám. Én pedig állandóan fáradt, ideges, és türelmetlen voltam. A helyzet azonban úgy két éve megváltozott. Ahogyan elkezdetem saját magamon változtatni, úgy vettem észre én is magon a változásokat. A gyerekeket egyszer sem kellett megszólítani, figyeltek, felnéztek rám. és számomra a munka örömforrássá vált, És a másik oldala a dolognak, hogy még fáradtságot sem ismertem. Egyre csak nőt a pozitív kisugárzásom.

A fenti képen is látható, hogy a napokban elkezdődött az osztálykirándulások időszaka. Ez az osztály, akik a képen szerepelnek egy középiskolás csoport volt, és tök jó fejek voltak. Láttam, hogy élvezik a vezetés minden percét, Arról nem is beszélve, hogy láttam a tekintetükön, hogy mint emberre is felnéznek, ezt lehet látni, ha valaki rendelkezik megfelelő ön és emberismerettel. Már írtam, hogy nem vagyunk egyformák, még mi idegenvezetők sem. Vannak olyan emberek is, akiket nehezen viselik az ezzel járó munkának a fáradtságát, bár kifelé nagyon próbálják a kedves ember képét beállítani. Ez pedig a legnagyobb önbecsapás. Mint minden munkának ennek is vannak előnyei, és hátrányai egyaránt. Egyet azonban ne felejtsünk el. Mégpedig azt, hogy minden munkában csak, akkor tud az ember kiteljesedni, ha megtalálja a lelki békéjét. Ha ezt a problémáját nem oldja meg, akkor végezhet bármilyen munkát is, akkor is mindig nyűgös, hisztis, elégedetlen, frusztrált lesz. Ezt a saját tapasztalataim mondatják velem. És még egy bölcs gondolat, amellyel én élem a minden napjaimat. Gondoljunk arra, hogy az a bizonyos nap az ember életében már többet nem fog előfordulni, és úgy éljem meg a napjaimat, hogy az adott napba beleteszek mindent, amit tudok, úgy racionális, emocionális téren.

Ha minden nap minden egyes ember megdolgozik a belső békéjéért, akkor a május és az osztálykirándulások eljövetele is öröm lesz, mind a diák, pedagógus, idegenvezető számára. Akkor ilyen mentalitással állnak a dolgok elé. Hurrá, újra osztálykirándulás! És megint itt van a május.

Nincsenek megjegyzések: