eva-horvath.blogspot.com

Powered By Blogger

2011. december 26., hétfő

Vagy jót vagy semmit!

Vannak szituációk, amikor gyakran hangoztatjuk ezt a kifejezést. "Vagy jót mondani valakiről vagy semmit." Ezt általában akkor használjuk, ha kínos helyzetben vagyunk, és nem tudunk mit mondani a másik emberről vagy nem akarjuk megbántani. Legtöbb esetben azonban elhunyt emberről mondjuk, hogy: Halottról vagy jót vagy semmit.

Miért nem akarunk beszélni az olyan ember rossz tulajdonságairól, aki már meghalt. Legyen szó családtagjainkról, barátunkról, munkatársunkról. Vakok, gyávák vagyunk szembenézni az illető rossz tulajdonságaival? Félünk saját magunktól? Vakok és gyávák is vagyunk, de a másik oldal az, hogy merek e felelősséget vállalni a kimondott szavaimért. Az is sokszor megfigyeltem, hogy az emberek még az elhunyt hozzátartozik jó tulajdonságairól sem szívesen beszélnek. Aki meghalt, meghalt. És kész! Amiről nem beszélünk az nincs. Truccpolitika!

Számomra ez a hozzáállás érthetetlen. Igaz én nem ezt szoktam meg és tapasztaltam meg a családban. Az anyám is és az apám is mindig kifejtette úgy a szüleik jó és rossz tulajdonságait mint akár a nagyszüleikét, De ez igaz bármely elhunyt ismerősre is.
Én a mai napig tudok beszélni úgy otthon, mint társaságban az anyám rossz tulajdonságairól is nem csak a jóról. Nincs lelkiismeret-furdalásom, nem torzul el az arcom. Nyugodtam, könnyedén tudok beszélni ezekről a dolgokról. Sőt a környezetemtől is szívesen fogadom a mások véleményét az ő személyével kapcsolatosan.

És a legfontosabbat még el is felejtettem leírni. Itt vannak a félelmeink, amelyek megakadályoznak bennünket abban, hogy kimerjünk mondani fontos dolgokat. És ehelyett hagyjuk, hogy a félelmeink felülkerekedjenek rajtunk. Mert mi lesz akkor, ha? Mit mondanak rólam? Mit szólnak a többiek? és hasonló kérdéskörök merülnek fel az ember agyában. Arról nem is beszélve, hogy sokszor mi magunk is kreálunk magunknak félelmeket. Mert félelmek valójában nincsenek is csak az emberi agy kreál számunkra félelmeket.

Nos én bennem nem éltek e féle félelmek, Tehát ezért is volt számomra "könnyű" ezekről a dolgokról beszélni. Győzzük le a félelmeinket, mert ha nem ők győznek le minket. Attól nagyobb bátorságot pedig nem tudok elképzelni, mint amikor valaki legyőzi a saját félelmeit. Óriási munka!
"Halottról vagy jót vagy semmi" bölcsességgel pedig nem értek egyet. Igenis a halottról is ki kell mondani, annak a negatív tulajdonságait is. Mert emberből vagy és nem istenből. tele jóval és rosszal.

Nincsenek megjegyzések: