eva-horvath.blogspot.com

Powered By Blogger

2012. január 5., csütörtök

Soha ne térj le a saját utadról!

Az ember személyiségszerkezete az élete folyamán folyamatosan fejlődik, változik. Már a kamaszkor környékén a 10-12 éves gyerekeknek is vannak terveik, elképzeléseik a jövőjüket illetően. Igaz ezek a tervek úgymond "álmok", hogy ez vagy az szeretnék lenni, ilyen vagy olyan úton akarok az életben haladni. Az álmok azonban a kor haladtával változnak, Van, akiknél teljesen más irányt vesz, még mások tűzön-vízen haladnak a saját útjukon. Értem ezalatt mind a szakmai, mind az életvitelei terveket.

A kamaszkor az, amikor a fiatalok nagyon befolyásolhatók, kíváncsiak, könnyen kaphatóak az úgymond "rossz" dolgokra. Cigaretta, alkohol-drog fogyasztás, több napos kicsapongások, fiúzások, csajozások, és így tovább. Bármennyire próbája a szülő jól nevelni a gyerekét a közösségekben a "jól" nevelt gyerek előbb-utóbb megváltozik. A szülő értetlenül áll a történtek előtt. Mi is történt? Mert ugyanis a "jól" nevelt gyerekeket egy idő után kiközösítik az osztály és csoporttársak, mert ő nem akar lerészegedni, drogozni, cigizni. Ők lesznek az osztály "fekete bárányai". Nem baj, ez senkit ne tántorítson el attól, amit ők mondanak, illetve amivel dicsekszenek. Majd elválik az élet kit igazol úgy 20-30 év múlva. Kiből milyen ember válik. Igen csak komoly probléma ma kamaszlányok körében az a fajta dicsekvés, hogy mikor létesítette az első szexuális kapcsolatát. Mert ma az a sikk,ha 14-15 évesen túl vannak a lányok az első ágyba bújós éjszakán. És ez tartozik valakire? - kérdezem én: Nem, senkire nem tartozik ez a téma. Ha pedig akad olyan lány, aki másképpen gondolkozik az ilyen kapcsolat létesítéséről, azt kicsikizik vagy hülyének nézik, Mert mostanság már szégyen, ha még valaki netalán-tán 20-éves kor alatt még szűz. Itt tartunk ma! Az érem másik oldala pedig az, hogy mire "éretté" válnak a felnőtt életre, minden téren, akkorára kiégnek.

Emlékszem az én időmben már jelen volt a cigarettázás, ivás, és azon időben jött divatba diszkó, na és a hajtás a fiúkra. Drogozás még nem volt jelen a társadalomban.(vagy nem tudtunk róla)
Voltak osztálytársaim, ismerőseim, akik már abban az időben fogyasztottak alkoholt, cigarettáztak, és éjszakákon át csavarogva hajtották a fiúkat. Én nem tartoztam ezen embereket kedvelők csoportjában, így nem is alakítottam ki " nagy" barátságokat. Én mentem a saját utamon, tudva, hogy bárki bármit is tesz, és hiszek abban, hogy az idő nekem dolgozik. Tény a cigarettázást én is kipróbáltam. Ez természetes is. 12-13 éves lehettem, amikor a Balatonnál nyaralt az iskolánk osztálya. Több korcsoport, kisebbek-nagyobbak. Egy este a Balaton-parton sétálva többen kipróbáltuk, hogy milyen az cigi szívás. Az hiszem Fecskét szívtunk. Meg is lett a következménye: hasmenés, hányás, fejfájás, szédülés, és egyéb tünetekkel vittet bennünket a pedagógusok az orvoshoz. Gyomorrontás.- mondta az orvos. Persze. - gondoltam. Fogalmuk sem volt, hogy mindezen tüneteket a cigi váltotta ki, Soha többet nem vettem a kezembe.
A történetet felnőttként elmeséltem az anyámnak: Nem lepődött meg. Azt mondta, hogy biztos volt benne, hogy kipróbáltam, de azt is tudta, hogy nem fogok rászokni. Ez a kíváncsiság.

Mit tanácsolok a kamasz gyerekeknek? Tudom, hogy nagy rossz, amikor kinéznek benneteket, mert mások vagytok mint ők. Ha bármelyikőtök úgy dönt, hogy nem akar inni, drogozni, és kicsapongó életet élni, akkor soha ne térjetek le a saját utatokról. Az idő hosszútávon nektek dolgozik. Azzal sem kell foglalkozni, hogy ki mit mond arra, hogy még nem létesítettek szexuális kapcsolatot. Annak is eljön az ideje. A saját példámon megtapasztalva, az idő nekem dolgozott, Azon ismerőseim, akik ittak, cigiztek, váltogatták a fiúikat, azok meg is kaptak az élettől a pofonokat. Hol tartanak ma? Mentálisan le vannak süllyedve. Alkoholba menekültek, rossz párkapcsolatban tengődnek, rossz a kapcsolatuk a gyerekeikkel és sorolhatnám tovább. És hol vagyok én mint a régi " fekete bárány". Boldog, kiegyensúlyozott ember vagyok, és azt csinálom, amit 40 évvel ezelőtt még elképzelni sem tudtam. Csak azt mondhatom: Soha ne térj le a saját utadról!

Képforrása: pixabay.com

Nincsenek megjegyzések: